پلی بین مرزها( آب برای آینده)


آب می‌تواند صلح ایجاد کند یا ایجاد کننده جرقه درگیری باشد. سلامت، بهداشت و رفاه عمومی، سیستم‌های غذا و انرژی، بهره وری اقتصادی و یکپارچگی زیست محیطی همگی متکی به چرخه آب با عملکرد خوب و مدیریت عادلانه

است. امروزه بسیاری از کشورهای جهان با پدیده تغییرات اقلیمی شدید مواجه هستند؛ پدیده‌ای که هم کمبود آب و هم خطرات مرتبط با آب مانند سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند؛ زیرا افزایش دما سبب مختل شدن الگوهای بارش و چرخه آب می‌گردد. تغییرات آب و هوایی به روش‌های پیچیده و مختلفی بر منابع و ذخایر آبی تأثیر می‌گذارد، از الگوهای بارش غیر قابل پیش بینی گرفته تا کوچک شدن صفحات یخ، افزایش سطح آب دریاها، سیل و خشکسالی. لذا بیشترین تاثیر تغییرات آب وهوایی متوجه منابع آبی است.

در طول بیست سال گذشته ذخایر آبی از جمله برف و یخ به میزان یک سانتی متر در سال کاهش یافته که پیامدهای عمده‌ای برای امنیت آب دارد. با افزایش جمعیت جهان و تغییرات آب و هوایی، آسیب‌های موجود تشدید گردیده و تضمین امنیت آب برای همه به چالش اساسی تبدیل شده است که این موضوع نیاز فوری به استراتژی‌های کارآمد مدیریت آب را بیش از پیش نشان می دهد. بحران آب یک موضوع مستقل نیست، این موضوع با چالش‌های متعدد دیگری که مانند سلامت، امنیت غذایی، تولید انرژی و حفاظت از محیط زیست که جامعه با آن مواجه است ارتباط دارد. در ۵۰ سال گذشته بلایاهای مرتبط با آب جزء فهرست بلایای غالب بوده که ۷۰ درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بلایای طبیعی را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۰۰ بلایای ناشی از سیل در مقایسه با دو دهه قبل ۱۳۴ درصد افزایش یافته است که بیشترین تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از سیل در آسیا ثبت شده است. تعداد و مدت خشکسالی‌ها نیز در همین مدت ۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین کیفیت آب آشامیدنی نیز تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد چراکه پیش بینی می‌شود افزایش دمای آب و سیل و خشکسالی‌های مکرر بسیاری از انواع آلودگی­های آب، از رسوبات گرفته تا عوامل بیماری­زا و آفت کش‌ها را تشدید کند.

کمبود آب آشامیدنی، آلودگی آب، عدم دسترسی یا دسترسی نابرابر عموم مردم به آب، باعث ایجاد تنش‌ بین جوامع و کشورها در سراسر جهان خواهد شد. با افزایش تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش جمعیت جهان، حفاظت از ارزشمند ترین منبع حیاتی انسان­ها بیش از پیش دارای اهمیت می­شود. از این رو، با همکاری یکدیگر برای ایجاد تعادل بین حقوق و نیازهای بشری، آب می‌تواند یک نیروی تثبیت کننده و یک کاتالیزور برای توسعه پایدار باشد.

“آب برای صلح” موضوع اصلی جوامع در سال ۲۰۲۴ در سراسر دنیا است. هنگامی که ما در مورد آب همکاری می‌کنیم باعث ایجاد یک اثر موج مثبت می شویم. تقویت هماهنگی، ایجاد رفاه و ایجاد انعطاف پذیری در برابر چالش‌های مشترک. در روز جهانی آب همه ما باید حول آب متحد شویم و از آب برای صلح استفاده کنیم و پایه‌های فردایی پایدارتر و مرفه‌تر را بنا کنیم. همکاری در زمینه آب می‌تواند نیازهای آبی را متعادل و به ثبات جهان کمک نماید. همانطور که کشورها تغییرات آب و هوایی، مهاجرت دسته جمعی و ناآرامی‌های سیاسی را مدیریت می‌کنند همکاری آب را باید در مرکز برنامه‌های خود قرار دهند. ما می‌توانیم با متحد شدن حول استفاده عادلانه و پایدار از آب کنوانسیون‌های سازمان ملل در سطح بین المللی تا اقدامات در سطح محلی و هماهنگی بین جوامع و کشورها را تقویت کنیم.

 روز جهانی آب سال ۲۰۲۴ با هدف برجسته کردن مزایای مدیریت آب به عنوان مجرای صلح، نشان دادن مکانیسم‌ها و ابزارهای مؤثر برای افزایش همکاری و جلوگیری از اختلافات مرتبط با آب است و توجه ما را بر اهمیت حیاتی آب و تأثیر آن بر محیط زیست، سلامت و معیشت متمرکز می‌نماید.

منبع: خبرگزاری مهر 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *